Rom ett par dagar i september

Resan

8 september

Framme i Rom. Att ta tåg från flyget visade sig gå oväntat bra, tågresan med Leonardo Express tog bara 20 minuter, till en kostnad av 14 euro. Framme vid Termini Roma (Centralstationen) blev det värre - den italienska trafiken motsvarade alla mina fördommar. Med hjälp av Google maps tog vi oss i alla fall helskinnade till hotellet.

Hotellet

Hotell Piccolo Fiore såg vid första anblicken inte ut mycket för världen. Det såg rätt ruffigt ut, en port in från gatan och en minimal hiss upp till 3:e våningen. Väl uppe möttes vi av en portier som inte var den roligaste killen vi träffat. - en medelålders pakistanier stönade och pustade. Att visa oss vårt rum verkade vara en stor uppoffring.

Väl inne på rummet blev vi positivt överraskade, det var stort och ljust med fönster ut mot gatan, eller rättare sagt mot en gatukorsning och den livliga italienska trafiken. Fösnterluckorna dämpade dock ljudet effektivt

Förutom detta visade det sig att det låg mycket centralt med gångavstånd till alla sevärdheter

Coloseum

Första sevärdheten blev Coloseum och vi ville se den i mörkret. Det visade sig ligga endast 10 minuters promenad från hotellet så vi var tidigt ute och fick fördriva en stund på en uteservering med öl och Bellini. Vilket vi inte led så svårt av...
Coloseum är en magnifik byggnad, tyvärr så var den inte belyst denna kväll
Vi vandrade runt i gränderna i området och hamnade tillslut på en pizzeria där vi förståss beställde pizza, vilken visade sig vara en rejäl besvikelse - seg mjuk botten och en flottig fyllning. Vid bordet intill satt ett amerikansk par på resa i europa som vi blev att prata med. Trots den dåliga pizzan blev det en trevlig kväll
Mängden öl och vin som serverades var inte att klaga på. Herr Ö beställde en stor öl och fick i en liter och mitt vinglas var i storlek med en guldfiskskål. Trots detta blir det inget återbesök hit.

Vi letade oss genom gränderna hem till hotellet igen

9 september

Andra dagen inleddes med hotellfrukost - yoghurt, croissant, brieost och latte. Inget man står sig på till eftermiddagen precis men gott var det

Eftersom vi var uppe tidigt och hotellet låg centralt insåg vi att vi skulle hinna se en del sevärdheter redan under tidiga förmiddagen. Vilket kändes bra eftersom det redan vid 8 tiden på morgonen var över 20 grader varmt

Fontana di trevi, Pantheon, Elefantobelisken och Piazza di Spagna

Först ut blev Fontana di Trevi, tyvärr var den för stunden avstängd. Man höll på att rensa den från alla mynt som kastas i - och det var inte lite. Det var ett skådespel i sig. Vi gick åter till fontänen senare på eftermiddagen. Den var mycket vackrare än vad jag hade föreställt mig.

Nästa anhalt blev Pantheon och elefantobelisken.
Beminis elefantobelisk

Pantheon, ett tempel tillägnat "alla gudar", är en av få antika byggnader som har varit i funktion sedan det uppfördes och är Roms bäst bevarade byggnad.

Patheon är en facinerande byggnad med den stora takkupolen vars diamenter är exakt den samma som takhöjden. Allt mycket välbevarat med bland annat en kungakrona med enormt omfång. Den som burit denna måste haft starka nackmuskler

Vi srtosade vidare till Piazza di Spagna och spanska trappan som var avstängd för renovering (vilket vi redan visste

Lunchen blev en Pasta Arabiata på en liten Piazza nära Petersplatsen - underbart gott.

Promenaden hem gick via broarna över Tibern. Efter en kort vila på hotellet gav vi oss ut för middag. Efter ett kort besök vid fontala di trevi gick vi vidare till Trastevere för middag. Denna gång blev det Saltimbocca och ett gott rödvin till.
Kvällen avslutandes på en bar nära hotellet där vi drack drink och tittade på folklivet

10 september

Tidigt uppe även idag och på agendan står ett besök på Eataly
Eataly är en enorm matmarknad med allsköns italienska delikatesser, här hade jag kunnat spendera många timmar. Mina inköp fick dock inskränka sig till pasta och olivolja