torsdag 9 maj 2013

Whoopie pies

Efter som vädret inte inbjöd till något trädgårdsarbete i dag så blev det lite kakbak i stället
Jag har har provat att baka whoopies tidigare efter ett amerikanska recept men av någon anledning blev de kakorna enormt stora - antingen är min engelska inte gjord för att läsa recept eller också var de bara helt enkelt amerikanska :-)

Gjorde ett nytt försök i dag med ett annat recept som jag hittade på nätet och dessa blev betydligt mindre och dessutom väldigt goda med blåbärsfyllning

Grundreceptet hittade jag på bloggen Jennys kakor - som förutom detta recept innehöll en massa godsaker.

Fyllningen däremot är min egen kombo


Whoopie Pies 

ca 20 st
100 gram mjukt smör
1 1/4 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
knappt 1 tsk salt
1/2 dl mjölk
Vispa smör och socker luftigt. Rör i ägget
Blanda de torra ingredienserna och vänd i dem i smeten varvat med mjölk
Klicka ut ca 20 kakor på en plåt med papper (jag klickar den i min marcronmatta och det fungerar utmärkt)
Grädda i 175 grader ca 10 minuter. Lossa kakorna från plåten och låt dem kallna

Blåbärsfyllning

150 g Creme Cheese
50 g mjukt smör
ca 1 dl florsocker
2-3 msk mosade blåbär
Rör creme chesse, smör och socker till en jämn och smidig smet - rör inte för länge för då riskerar smeten att bli "rinnig"
Rör i bären

Lägg i hop kakorna 2 och 2 med en rejäl klick fyllning emellan

Förvara dem kallt

Inga kommentarer: